21. hét

21 hét terhesen a babánk 19 hetes

A babánk fejtetőtől a farokcsontig kb. 16 cm, és megközelítőleg 300 g

21babaA baba emésztőrendszere elég fejlett ahhoz, hogy a lenyelt magzatvízből kiválassza a vizet. A terhesség végére egy 24 órás időszak alatt akár 500 ml magzatvizet is lenyel. Kezdetben a placenta termeli a magzatvizet. Mikor a negyedik hónap táján beindul a baba vesefunkciója, átveszi ennek a termelését. Ugyan a baba veséi eltávolítanak valamennyi bomlásterméket a véréből és vizeletet is választanak ki, a magzatvízben nincs túl sok vizelet. A legtöbb bomlástermék a placentán keresztül a mi vérkeringésünkbe jut, melyet aztán kiszűr a mi vesénk. Napról napra fejlődnek a baba érzékei, melyekkel majd megismerheti a világot. A nyelvén kialakultak az ízlelőbimbók, és az agya és az idegvégződései elég fejlettek a tapintáshoz. Az ultrahangos felvételeken látható, hogy szopja az ujját és simogatja az arcát.

 Mama

A méh egyre magasabban helyezkedik el, mind több helyet követelve magának a hasüregben. Ennek következtében a hasi szerveket is kiszorítja anatómiai pozíciójukból, aminek egyik kellemetlen velejárója lehet az étkezések utáni nehéz levegővétel. A gyomor, ami eddig békésen elfért a bal oldali bordaív alatt, most nekifeszül a rekeszizomnak, felnyomja azt, ezáltal csökken a tüdőt megillető hely a mellkasban. Enyhíteni lehet a gyomor feszülését – és a nehezebb légzést – a gyakori, kisebb mennyiségű étel fogyasztásával.A többletsúly miatt a szokásosnál erősebben verejtékezhetünk.

 Hasznos

Erre az időszakra valószínűleg már búcsút vettél a derekadnak, de ez nem jelenti azt, hogy a mozgást is abba kell hagynod. Ha szövődménymentes a terhesség, könnyített formában ugyan, de folytathatod azt a sportot, amit eddig is űztél. Na nem a lovaglásról és a kosárlabdáról van szó – és ide be lehet helyettesíteni minden olyan mozgásformát, amely sérülésveszéllyel vagy haspréssel jár -, de ha eddig rendszeresen futottál, most kocogással élheted ki a sport utáni vágyad. Az úszás az egyetlen, amely változatlanul folytatható a harmadik trimeszter végéig. Ha eddig nem sportoltál, ideje elkezdened egy kismamák számára kifejlesztett mozgás gyakorlását. A kismama-torna segít fitten tartani, hiszen pár hónap múlva már görögdinnyényi súlyt kell cipelned a hasadon – aztán még nagyobbat a kezedben -, míg a kismama-jóga az ízületeidet lazítja ki, és erősíti az izmaidat, különös tekintettel a hát- és a csípőtájékra, segít ráhangolódni a babára a relaxáció ideje alatt, illetve megtanít a helyes és nyugtató légzési technikákra. A tai chi kismamák számára szintén a légzést és a mozgást hangolja össze, és egy-egy óra alatt annyi energiával tölt fel, hogy szinte repülsz tőle.

Ha valamilyen okból nem jársz el mozogni, akkor is fordíts több figyelmet a tested fitten tartására: lift helyett válaszd a lépcsőt, és ebédszünetben vagy útban hazafelé sétálj legalább húsz percet.

Végh Nikolett vagyok. 2005 óta dolgozom területi védőnőként Budapesten. Tanulmányaimat a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskola Védőnő Karán végeztem. Jelenleg otthon vagyok GYED-en gyermekeimmel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük