Terhestorna

Korábban a terhes nőket még a széltől is óvták, sőt a terhességet különleges kímélést igénylő állapotnak tekintették. Szerencsére ez ma már nem így van. A várandósság alatt a testmozgás, a jó közérzet és a kiegyensúlyozottság talán még fontosabb, mint életünk egyéb periódusaiban.

A terhestorna hozzásegítheti a kismamát a rövidebb, könnyebb vajúdáshoz, valamint szüléshez, kisebb lesz a császármetszés esélye, illetve szülés után felgyorsulhat a felépülés folyamata. A testtartás javul és a gyakorlatok segítik a vérkeringést. Fontos a rendszeres mozgás. Az első harmadban heti 3-5 alkalommal 20-30 percig ideális sportolni. A várandósság előrehaladtával a gyakorlatok intenzitását csökkenteni kell, hiszen kevesebb tornával, de nagyobb súllyal ugyanolyan keményen dolgozunk.

A 4. hónap után a test gravitációs központja máshova kerül, ezáltal az egyensúlyérzék megváltozik, könnyen elveszíthetjük azt. Habár a baba biztonságban van, legjobb megelőzni a bajt. A 4. hónapot követően háton fekvő helyzetben a méh súlya elnyomja a mögötte futó fő vérszállító ereket, ezáltal a babához eljutó vér (oxigén) mennyisége csökken. Hosszantartó háton fekvésnél a nők többsége el is szédül, tehát jobb elkerülni, nemcsak torna közben.

Normál szülés esetén kb. 4-6 hét, császármetszés esetében 6-8 hét után lehet elkezdeni a rendszeres testmozgást.

Gyakorlatok

Vágó Tímea vagyok, gyógytornász. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán szereztem diplomát.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Korábbi kérdések

  1. Mari   •  

    Kedves Timi!

    18. hetes várrandós vagyok és a lábam ödémás. Mit tehetek, hogy nem így legyen, vagy enyhüljön?
    Köszönöm
    Mari

    • Gyógytornász   •  

      Kedves Mari!
      A szervezet szöveteinek folyadéktartalma a terhesség során folyamatosan és viszonylag egyenletesen növekszik. A folyadék felgyülemlése az egészséges terheseknél is előfordul. A lábak vérkeringése romlik a megnövekedett méh nyomásának hatására, s ez a lábon, a bokánál duzzanatot okoz, de hozzájárul a visszeresség kialakulásához is. A panaszokon enyhíteni lehet azzal, ha a hosszas álldogálást kerüli, ha ülés közben a lábait lehetőleg magasabbra – székre, ágyra stb. – helyezi. Sok esetben segít gyógyharisnya, gumiharisnya viselése. Amennyiben a panasz erősödik, a duzzanat miatt már cipő sem húzható a lábra, vagy együtt jár hirtelen – heti egy kilógrammot meghaladó hízással esetleg az arca, kezei is megdagadnak, feltétlenül orvoshoz szükséges fordulni.

      Timi