A vegetáriánus kismama

Vegán – szigorú vegetáriánus: kizárólag növényi eredetű táplálékok fogyasztanak.

Makrobiotikus: az étrend gerincét teljes értékű gabonafélék alkotják, ezeket egészítik ki zöldségfélékkel, hüvelyesekkel.

Lakto – vegetáriánus: növényi eredetű élelmi anyagokon kívül tejet és tejtermékeket is fogyasztanak.

Lakto – ovo – vegetáriánus: az étrend az előzőeken kívül a tojás fogyasztásával is kiegészül.

Szemi – vegetáriánus: fogyasztanak baromfit és halat is.

A vegetáriánus várandós anyának különösen figyelni kell, hogy elegendő energiát és tápanyagot vigyen be szervezetébe. Hiszen megfelelően összeállított étrenddel nem kell attól tartania, hogy gyermeke tápanyagban, hiányt szenvedne, illetve hogy gyermeke születési súlya kisebb lenne, mint azoké az anyáké, akik vegyes táplálkozást folytatnak.

A megfelelően összeállított szemi-, illetve lakto-ovo vegetáriánus étrend lehet a legmegfelelőbb. Mivel előbbi az állati eredetű táplálékok közül tejtermékek és tojás mellett tartalmaz halat és baromfihúst is, míg az utóbbi csak tejtermékeket és tojást.

Szigorú vegetáriánus (csak növényi) táplálkozás kockázattal jár a baba fejlődésére és az kismama egészségi állapotara is, ezért a várandósság alatt azt semmiképpen nem ajánlott folytatni. Bizonyos tápanyagok, a fehérje, kalcium, vas, cink, B6-vitamin, B12-vitamin, D-vitamin hiányos bevitele a magzat nem megfelelő testi fejlődéséhez, vérszegénységhez, illetve a kismamánál felszívódási zavarokhoz és csontritkuláshoz vezethet.

Ha a kismama ragaszkodik a vegetáriánus táplálkozáshoz, akkor különös figyelmet kell fordítani azoknak a tápanyagoknak (D-vitamin, B12-vitamin, kalcium, vas, cink) a kellő bevitelére, amelyekben hiányos lehet az étrend. Ezért a vérképet rendszeresen ellenőrizni kell.

Folsavból többet tartalmazhat egy vegetáriánus anya étrendje, mint a hagyományosan táplálkozóké, de a megnövekedett folsav igény minden anyára vonatkozóan kiegészítést tesz szükségessé. Különös figyelmet igényelnek az alábbi tápanyagokvegetáriánus táplálkozás esetén:

Fehérje: tejterméket és tojást tartalmazó, jól összeállított étrend esetén hiányával nem lehet számolni.

A fehérje komplettálás további lehetőségei:

  • cereáliák+hüvelyesek
  • cereáliák+ tej és olajos magvak
  • hüvelyesek+cereáliák
  • hüvelyesek+olajos magvak
  • olajos magvak+hüvelyesek
  • zöldségek+diófélék+tojás
  • zöldségek+cereáliák+tej
  • hüvelyesek+tej, tejtermék

(Komplett fehérjék valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben, arányban tartalmazzák, ezért egyedüli fehérjeforrásként is elegendőek. Ebbe a csoportba az állati eredetű fehérjék tartoznak, mint a tojás, tej, hal, vagy a húsfélék.)

Vas: A növényi táplálékokban levő vas rosszabbul hasznosul, mint a hús és húskészítményekben. A vegetáriánus étrend tartalmazhat elegendő vasat ugyan, de a vasraktárak mégis lehetnek rosszabb állapotban. Vasban gazdag növényi táplálékok a teljes őrlésű gabonakészítmények, tofu, hüvelyesek, olajos magvak-diófélék, aszalt gyümölcsök, zöld leveles zöldségfélék. A vas felszívódását segíti a táplálék C-vitamin tartalma, és gátolják bizonyos összetevőik (pl. nagy mennyiségű élelmi rost, növényi savak).

Kalcium: kalciumban gazdag a tej, tejtermékek, zöld leveles zöldségek, szezámmag (pehely), tofu, teljes őrlésű és dúsított gabonakészítmények, illetve a hüvelyesfélék megfelelő mennyiségű és arányú fogyasztása is kálcium forrást jelen

Cink: cinkben gazdag táplálékok a húsfélék, máj, hal, tojás és a tejtermékek. Jól összeállított ovo-lakto vegetáriánus étrend esetén hiányával nem kell számolni. Jó növényi cinkforrások a (teljes őrlésű gabonák, a szója), azonban a túlzott mennyiségben fogyasztott növényi táplálékok élelmi rost, ) növényi sav (fitát és oxalát tartalma csökkentheti a cink hasznosulását.

B12-vitamin: vegetáriánus étrendben elsődlegesen a tej, tejtermékek, tojás, a B12-vitaminnal dúsított szójakészítmények, gabonakészítmények a forrásai.

Szigorú növényi étrendben nincs olyan táplálék, amely hasznosuló, megbízható formában tartalmazna B12-vitamint.

Ha a kismama a terhessége alatt is követni szeretné a vegetáriánus táplálkozást, akkor kiemelten fontos jelentőségű a rendszeres orvosi vizsgálat!

 

Buzási Zsanett vagyok. A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán szereztem Dietetikus diplomát.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük